Welk voorstel laat ons binnenkort misschien 130 rijden zonder overtreding?

Wanneer wordt 130 rijden op de snelweg geen snelheidsovertreding meer? Wie kwam met dat voorstel? Een omstreden voorstel is het wel, maar toch ligt het nog op tafel. Als het erdoor komt, kan je zonder

 

Volgens een nieuw wetsvoorstel rijden we binnenkort misschien allemaal 130km/u zonder het een snelheidsovertreding te noemen. Tenminste, dat is de bedoeling. Het plan vangt echter veel tegenwind, waardoor de implementatie misschien toch moeilijker zal verlopen dan gedacht. Wie bedacht er het plan? Wat zegt het voorstel concreet?

 

Wie vormde het plan om de snelheidslimiet te verhogen?

Het nieuwe wetsvoorstel om de snelheidslimiet op Belgische snelwegen te verhogen, komt niet van de minste bron. Minister van Mobiliteit Bellot formuleerde het ontwerp op basis van onderzoek van zijn voorganger Jacqueline Galant. Zij bestelde dat onderzoek bij het toenmalige BIVV, intussen omgedoopt tot Vias. Daaruit bleek dat veranderingen in de snelheidslimiet met variabele signalisatie, file tot 30% zou verminderen en tot 7% minder fijn stof zou laten vrijkomen.

 

Wat zegt het voorstel concreet?

Het wetsontwerp concentreert zich vooral op de variabele signalisatie waarover het onderzoek sprak. De borden worden dan aangepast aan de omstandigheden van het moment om file zo veel mogelijk te vermijden. Vooral tijdens de spitsuren, bij ongevallen en onder bijzondere weersomstandigheden zou dat soort signalisatie bijzonder nuttig zijn. Opvallend is dat het onderzoek vooral spreekt over snelheidsverlaging tijdens die momenten, die op zijn beurt ervoor zou zorgen dat het verkeer vlotter én sneller vooruit geraakt.

De snelheidsverhoging van minister Bellot heeft dus wat duiding nodig. Hij benadrukt namelijk zelf niet te spreken over een algemene verhoging tot 130km/u, maar eentje op zeer specifieke plaatsen en tijdstippen.

 

Welke reactie kwam er op de snelheidsverhoging?

Het voorstel tot verhoging stootte op veel tegenstand bij het Vias en de Vlaamse regering. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts is helemaal tegen. “We wéten, zwart op wit, dat een verhoging naar 130 km/u zal leiden tot meer verkeersdoden”, verklaart hij. En daarbij is België, zelfs met de huidige daling, al een van de slechtste leerlingen van de Europese klas. Benoît Godart van Vias voegt toe dat bestuurders op wegen waar de limiet van 120km/u geldt nu al 130 rijden. Diezelfde chauffeurs zouden ook in de toekomst niet kijken op een snelheidsovertreding meer of minder, en gewoon 140 gaan rijden.

 

Wat doe ik als ik zelf een snelheidsovertreding beging? Hoe zit het nu met geflitst worden aan 130? Vraag advies aan de specialisten van Boetecalculator.

Bereken jouw boete

Deze week lieten reeds 2354 personen hun boete of rijverbod berekenen door ons algoritme!