Ik reed 130 – Ben ik geflitst of niet?

Ik reed te snel, hoe weet ik of ik geflitst ben? Boetecalculator verduidelijkt.

 

Op weg naar huis van het werk is het al snel heel donker deze tijd van het jaar. Je bent moe en wil snel naar huis. Nergens een flitscamera? Misschien kan ik toch een klein beetje te snel rijden. Maar hoeveel is een klein beetje? Vanaf welke snelheid mag je een flitsboete verwachten?

 

Vanaf welke snelheid kan ik geflitst worden?

Het is algemeen geweten dat de boete voor je snelheidsovertreding niet helemaal overeenkomt met je werkelijke snelheid. Nadat je geflitst bent, wordt er eerst nog een correctie op je snelheid uitgevoerd. Je betaalt dus voor een lagere snelheid dan wat je op je snelheidsmeter zag.

 

Welke snelheidsmarge zie ik op mijn snelheidsmeter?

Veel chauffeurs overschrijden de toegelaten snelheid op hun snelheidsmeter. Die naald gaat toch altijd iets verder dan mijn werkelijke snelheid, toch? Dat valt beter mee dan je denkt. Ook als ik in een oudere auto rij? Dan is dat verschil inderdaad relatief hoog. VAB stelde enkele jaren geleden al vast dat die marge vroeger stukken hoger was. Afhankelijk van merk en model gaf de snelheidsmeter in de wagen in 2005 een afwijking aan van minimaal 10%. Dat is minimum ongeveer 5 km per uur te veel. Is jouw auto ouder dan 2005? Dan ligt de marge dus wel iets hoger.

 

Hoeveel verschil geeft mijn nieuwe wagen? Bijna niets! Modernere auto’s zijn volgens dezelfde studie stukken accurater. Die gaven bij een snelheid van 50 km per uur maar een verschil van 1 tot maximum 4 km per uur te veel aan. En ondertussen zullen nieuwe auto’s nog accurater zijn. Op die marge kan je dus veel minder vertrouwen, hoewel de meeste chauffeurs toch hun snelheid minder hoog inschatten dan ze werkelijk rijden.

 

Welk preventief nut heeft flitsdetectie?

Je kan dus niet rekenen op de marge van je eigen snelheidsmeter om niet geflitst te worden als je sneller naar huis wilt. Maar veel gps‘en en gps-apps tonen je wel waar de flitspalen staan. Mag dat dan wel? In België maken we onderscheid tussen flitsradars en POI-systemen in gps’en. Flitsradars kan je vanop grote afstand gebruiken om flitsers op te sporen, zowel vaste flitspalen als mobiele equipes. Die zijn illegaal bij ons omdat ze onaangepast rijgedrag bevorderen en de politie tegenhouden haar werk te doen.

 

En mijn gps dan? De POI- of points of interest-detectie in je gps werkt preventief door je te waarschuwen voor een vaste flitspaal en je zo te herinneren aan de snelheidsbeperking. Je vermijdt niet gewoon dat je geflitst wordt, je past je snelheid aan. Bovendien toont POI geen recent geïnstalleerde flitsers of mobiele equipes. Je loopt dus nog steeds risico op een flits als je niet voorzichtig bent.

 

Was je toch te gehaast en werd je geflitst? Wat als je te hard remde voor een flitspaal die je plots zag? Bereken je boete of neem contact op met de specialisten van Boetecalculator.

Bereken jouw boete

Deze week lieten reeds 5031 personen hun boete of rijverbod berekenen door ons algoritme!