Bereken zelf jouw verkeersboete!

Onze calculator berekent onmiddellijk de geldboete en/of het rijverbod die je mag verwachten. Samen met specialisten in het Belgisch verkeersrecht ontwikkelden wij hiervoor een algoritme dat rekening houdt met de omstandigheden van jouw overtreding en doen wij ook beroep op een database van meer dan 2500 uitspraken verkeersrecht.

Bereken nu jouw boete!
 
  • Stap 1
  • Stap 2
  • Resultaat

Op dit moment berekenen 002 personen een verkeersboete!

Hoe helpen slimme camera’s bij dodehoekongevallen?

Auto rijdt in de dode hoek van vrachtwagen. Geen probleem met slimme camera’s. – Boetecalculator

We lezen dikwijls in de krant dat jonge fietsers het leven laten bij een spijtig dodehoekongeval. Dat is heel jammer omdat er eigenlijk heel simpele oplossingen voorhanden zijn. Uiteraard is afgeleid of vermoeid zijn een belangrijke oorzaak maar daarnaast is er vooral bij vrachtwagens een groot stuk naast de vrachtwagen dat de bestuurder niet kan zien. Slimme camera’s kunnen soelaas bieden. We leggen je uit hoe dat precies in zijn werk gaat.

Wat is een slimme camera bij vrachtwagens?

In België is het voor vrachtwagens al meer dan 15 jaar verplicht om uitgerust te zijn met een dodehoekspiegel. Een dodehoekcamera is eigenlijk nog beter. De zone van de dode hoek wordt beduidend kleiner maar is lang niet helemaal weg. Vooral de zone op minder dan een meter van de vrachtwagen blijft zelfs met een speciale spiegel of camera heel moeilijk te zien.

Verkeersexperts pleiten daarom voor meer slimme camera’s. Vooral bij vrachtwagens zou dat zeer nuttig zijn maar ook bij personenauto’s is het geen overbodige luxe. De slimme camera’s registreren beweging naast de auto als je voor het rood licht staat. Die beweging is bijvoorbeeld een fietser of voetganger. Als je dan dreigt een dodehoekongeval te veroorzaken, grijpen de slimme camera’s in door de auto onmiddellijk tot stilstand te brengen. Wie denkt dat dit niet mogelijk is, heeft het mis. Semi-zelfrijdende auto’s zoals enkele Tesla’s bewijzen al dat slimme camera’s een auto kunnen laten stoppen wanneer dat noodzakelijk is.

Hoe stel ik mijn spiegels goed af?

Een slimme camera zou bij personenauto’s eigenlijk niet nodig mogen zijn, op voorwaarde dat de spiegels goed afgesteld staan. Veel bestuurders letten daar te weinig op. De linkerbuitenspiegel moet zoveel mogelijk naar buiten staan. Positioneer hem zodanig dat je de linkerkant van de auto nog net kan zien uiterst rechts in de spiegel. Voor de rechterbuitenspiegel geldt eigenlijk hetzelfde.

Bij de binnenspiegel is het een ander verhaal. De linkerkant van de spiegel moet overeenkomen met de linkerkant van de achterruit en de onderkant van de spiegel ook met de onderkant van de achterruit.

Bij vrachtwagens zijn er maar liefst 7 spiegels die correct moeten afgesteld worden. Chauffeurs beschikken naast 2 zijspiegels ook over 2 breedtespiegels, een trottoirspiegel aan de rechterkant, een dodehoekcamera of -spiegel en een vooruitkijkspiegel. Mercedes lanceerde in 2018 een nieuwe vrachtwagen waarbij camera’s de zijspiegels vervangen.

Hoeveel slachtoffers vallen er door dodehoekongevallen?

Dat slimme camera’s die ingrijpen als een ongeval dreigt te gebeuren geen overbodige luxe zijn, bewijzen enkele cijfers. Elk jaar gebeuren er in België gemiddeld 50 dodehoekongevallen waarbij vrachtwagens en zwakke weggebruikers betrokken zijn. De slachtoffers zijn vooral tieners en senioren. Een vijfde van alle dodehoekongevallen kent een fatale afloop.

Misschien verrassend: bijna alle ongevallen vinden plaats als er voldoende daglicht is en tijdens de werkweek. Waarschijnlijk zijn bestuurders dan minder oplettend. Bovendien zou het niet uitmaken hoe snel of hoe traag de vrachtwagen of auto rijdt op het moment van de botsing.

Pleegde je onlangs (ongewild) vluchtmisdrijf nadat je een ongeval veroorzaakte? Bereken hieronder heel eenvoudig je sanctie of vraag raad aan de specialisten van Boetecalculator.

Bereken jouw verkeersboete!

Onze calculator berekent onmiddellijk de geldboete en/of het rijverbod die je mag verwachten. Selecteer jouw overtreding:

Deel dit artikel