Bereken zelf jouw verkeersboete!

Onze calculator berekent onmiddellijk de geldboete en/of het rijverbod die je mag verwachten. Samen met specialisten in het Belgisch verkeersrecht ontwikkelden wij hiervoor een algoritme dat rekening houdt met de omstandigheden van jouw overtreding en doen wij ook beroep op een database van meer dan 2500 uitspraken verkeersrecht.

Bereken nu jouw boete!
  • Stap 1
  • Stap 2
  • Resultaat

Op dit moment berekenen 003 personen een verkeersboete!

<< Keer terug naar het nieuwsoverzicht

Meer flitsboetes door betere infrastructuur in zone 30

  • Steden maken meer werk van de infrastructuur rond zones 30.
  • Hierdoor zijn er meer controles mogelijk met meer vastgestelde snelheidsovertredingen tot gevolg.
  • We kunnen spreken van een toename met meer dan de helft in twee jaar tijd.

 

De laatste jaren neemt het aantal verkeersovertredingen in de zones waar maximaal dertig kilometer per uur mag worden gereden, sterk toe. Als deze stijging uit de eerste helft van vorig jaar zich voortzet, zullen we kunnen spreken van een toename met meer dan de helft in twee jaar tijd. Steden maken immers meer werk van de infrastructuur rond zones 30 met meer controles én meer vastgestelde snelheidsovertredingen tot gevolg.

 

Dit wil dus niet zeggen dat we de snelheidsbeperking rond scholen massaal aan onze laars lappen. De laatste tijd worden er gewoon meer snelheidscontroles gehouden in die specifieke zones, zo bevestigt ook verkeersexpert bij de VCLP Rudi Wagelmans. “Er wordt op die plaatsen veel meer gecontroleerd dan vroeger, omdat de infrastructuur er is verbeterd”, zegt Wagelmans. “Vroeger had de politie enig voorbehoud tegenover controles in zones 30, want ze hebben pas zin als bestuurders aanvoelen waarom er maximaal dertig per uur moet worden gereden. Dan is een maximumsnelheid meer afdwingbaar.”

 

De verbeteringen aan de infrastructuur waar Wagelmans het over heeft, zitten bijvoorbeeld in de verkeersborden die oplichten bij het begin en het einde van schoolomgevingen. Een ander voorbeeld is de plaatsing van een bord dat aangeeft dat er een school in de buurt is. Ook is er meer aandacht voor combinaties van maatregelen die de maximumsnelheid afdwingen. De wegbeheerders hebben duidelijk een inhaalbeweging gemaakt waardoor efficiënte snelheidscontroles veel vaker mogelijk zijn. De politie wil hiermee het verkeer in deze gevoelige zones veel veiliger maken.

 

Het doel van de opgedreven controles in zone 30 is dus zeker niet het maken van meer pv’s voor snelheidsovertredingen, al is dit wel een direct gevolg van de inspanningen die de politie levert om de veiligheid van onze schoolgaande kinderen te verbeteren.

 

Ook te snel gereden in een zone 30 en benieuwd welke boete je mag verwachten? Bereken je boete met onze boetecalculator.

Bereken jouw verkeersboete!

Onze calculator berekent onmiddellijk de geldboete en/of het rijverbod die je mag verwachten. Selecteer jouw overtreding:

Deel dit artikel