Hoe kan een zelfrijdende auto met behulp van slimme camera’s ons leven redden?

Zijn alcoholcontroles en snelheidsovertredingen verleden tijd met zelfrijdende auto’s? En hoe veilig zijn die auto’s dan? Boetecalculator geeft uitleg.

Onderzoek wijst uit dat 9 op de 10 verkeersongevallen door de mens veroorzaakt wordt en niet door overmacht of externe omstandigheden. Er worden nog te veel snelheidsovertredingen begaan en alcoholcontroles bewijzen nog altijd hun nut. Gsm’en achter het stuur en vermoeid rijden zijn andere kwalijke gewoontes.  Zelfrijdende auto’s kunnen het verkeer veel veiliger maken en het fileprobleem oplossen. Hoe doen ze dat? Je leest het hier.

Hoe werkt een zelfrijdende auto?

Een zelfrijdende auto is eigenlijk een hele grote computer die langs alle kanten wordt gevoed met data, zoals verkeersinformatie, om zo files te vermijden. De app Waze werkt ook al zo. GPS-signalen geven de auto aan waar hij heen moet en een soort radarsysteem zegt hem wanneer er een obstakel in de weg staat.

De meeste fabrikanten werken met een sensor-based-systeem. Dit is een systeem met slimme camera’s dat de omgeving scant en aangeeft dat er een obstakel is dat hij moet vermijden. Een zelfrijdende auto rijdt in principe gewoon verder totdat hij de melding krijgt dat hij niet door kan. Op dat moment berekent hij een route naast het obstakel. Dat gebeurt gelukkig in een fractie van een seconde.

Waarom moeten auto’s met elkaar communiceren?

Als een auto een plots remmanoeuvre uitvoert, is het de bedoeling dat de auto dit registreert en doorseint naar achterliggend verkeer zodat zij weten dat er een gevaarlijke situatie is. De slimme camera’s nemen de communicatie op zich als het tussen twee auto’s onderling spaak loopt. Op die manier verloopt het verkeer veel veiliger aangezien de snelheid van deze technologie het menselijk reactievermogen overtreft. De slimme camera’s langs de snelwegen doen dus meer dan enkel nummerplaten herkennen.

In Ranst start de Universiteit van Antwerpen dit jaar nog een proefproject langs de E313 waarbij zelfrijdende auto’s met elkaar kunnen communiceren via slimme camera’s. Het project maakt deel uit van het Europese Concorda-project.

Ook het fileprobleem wordt een pak minder groot met de introductie van zelfrijdende auto’s. Bij blokrijden maken veel menselijke chauffeurs de fout te dicht achter hun voorligger te rijden. Ze moeten dan remmen waardoor ze hun achterligger verplichten mee te remmen. Op die manier ontstaat een kettingreactie met de bijbehorende opstoppingen. Zelfrijdende auto’s hebben geleerd die schokgolf op te vangen waardoor het verkeer vlotter loopt als het druk is.

Op welke andere manieren maakt een zelfrijdende auto het verkeer veiliger?

Een zelfrijdende auto is niet alleen veiliger door de snelle communicatie met andere voertuigen. De bestuurder is een computer die geen snelheidsovertredingen kan begaan of in slaap kan vallen achter het stuur. Hij kan uiteraard ook geen alcoholcontrole moeten afleggen. Zo kan je gerust bellen of sms’en in de auto, worden alcoholcontroles volledig overbodig, en kan je in principe geen boete voor een snelheidsovertreding meer krijgen. De auto past zijn snelheid automatisch aan aan de hand van GPS-gegevens.

Blies je jammer genoeg toch nog positief tijdens een alcoholcontrole of beging je een snelheidsovertreding? Bereken dan hieronder je boete of stel je vraag direct aan onze specialisten.

Bereken jouw boete

Deze week lieten reeds 1383 personen hun boete of rijverbod berekenen door ons algoritme!