Geflitst aan overweg? Boete!

Infrabel is begonnen met de plaatsing van flitspalen aan overwegen. Wie aan een spooroverweg wordt geflitst, mag een boete in de bus verwachten.
  • Nog al te vaak negeren automobilisten de sluitende slagbomen aan een spooroverweg.

  • Na enkele falende sensibiliseringscampagnes zet Infrabel nu het grote geschut in, namelijk flitspalen.

  • Wie aan een spooroverweg wordt geflitst, maag een boete in de bus verwachten!

Omdat alle sensibiliseringscampagnes niet het gewenste effect hebben gehad, gaat Infrabel spooroverwegen waar bestuurders vaak de slagbomen negeren, beveiligen met flitspalen. Binnen enkele weken zullen de eerste camera’s nummerplaten registreren aan drukke overwegen in het Oost-Vlaamse Dendermonde. Wie wordt geflitst, riskeert een boete!

Geflitst? Boete in de bus!

Er gebeurt wekelijks wel een zwaar ongeval aan een spooroverweg. Daarbij vielen in 2015 zelfs 11 doden. Los daarvan, kunnen die ongevallen ook leiden tot zware vertragingen op het spoor, en dit tot grote ergernis van de treinreizigers. En ook al lanceerde Infrabel al verschillende sensibiliseringscampagnes om dit probleem aan te pakken, toch lijkt de boodschap maar niet door te dringen. Daarom zet de spoorwegbeheerder nu het grof geschut in, namelijk de flitspaal. Automobilisten die aan een spooroverweg worden geflitst riskeren een boete van 220 tot 2.750 euro, én een rijverbod van ten minste 8 dagen.

Dendermonde krijgt primeur

In de Kempense gemeente Mol was er in 2009 al een proefproject rond het gebruik van een flitspaal aan een spooroverweg. Die betrapte maandelijks ongeveer 100 automobilisten die bij rood nog door de slagbomen reden. Infrabel was zodanig tevreden met de resultaten dat Dendermonde nu de spits mag afbijten. Het schepencollege gaf toestemming voor de plaatsing van camera’s aan de Oudegemse Baan, een drukke gewestweg, met veel vrachtverkeer. De combinatie met de drukke spoorlijn Dendermonde-Aalst, maakt dat automobilisten hier vaker het rood licht en de sluitende slagbomen negeren.

Binnenkort volgen ook andere spooroverwegen in ons land, maar Infrabel wil nog geen details geven over hoeveel dat er zullen zijn. Eerder werd al gesproken over 200 flitspalen, waarmee men een honderdtal van de drukste en gevaarlijkste overwegen permanent wil ‘bewaken’. Infrabel beklemtoonde dat het ook energie blijft steken in het veiliger maken van gevaarlijke spooroverwegen, via de aanleg van bruggen of tunnels. Helaas is dat niet overal mogelijk, maar toch doet de spoorwegbeheerder zijn uiterste best.

Werd je geflitst? Welke boete je mag verwachten, kan je laten berekenen door onze boetecalculator.

Bereken jouw boete

Deze week lieten reeds 4713 personen hun boete of rijverbod berekenen door ons algoritme!