Hogere verkeersboetes voor truckchauffeurs die gsm’en achter stuur

Waarom pleit Vias voor hogere verkeersboetes voor truckchauffeurs die gsm’en achter het stuur? Boetecalculator ging het na.

Ze komen regelmatig uitgebreid in het nieuws, de ongevallen waarbij vrachtwagens betrokken zijn. Bovendien krijgen per dag zo’n 20 truckchauffeurs een verkeersboete omdat ze met hun gsm bezig zijn achter het stuur. Vias pleit ervoor deze overtreding bij hen in de toekomst zwaarder te bestraffen.

Waarom hogere verkeersboetes voor truckchauffeurs?

Onderzoek toonde aan dat truckchauffeurs vaker dan andere weggebruikers met hun gsm bezig zijn achter het stuur. Bovendien rijdt bij 6 op 10 zware ongevallen met vrachtwagens op de snelweg een truck achteraan in op een ander voertuig. Dit wijst er naar alle waarschijnlijkheid op dat de chauffeur afgeleid was, mogelijk door zijn gsm-toestel.

Daarbij komt dat de gevolgen van een ongeval met een vrachtwagen over het algemeen veel ernstiger zijn dan die met een auto. Vias wil daarom dat gsm’en achter het stuur voor truckchaufferus niet langer geldt als een overtreding van de tweede maar als één van de derde graad. Concreet wil dit zeggen dat truckers hiervoor in de toekomst een boete van €174 zullen moeten betalen in plaats van €116.

Wist je trouwens dat handsfree bellen niet als een overtreding wordt gezien? Of het veilig is, is natuurlijk een andere zaak.

Wat denkt de transportfederatie hiervan?

Transportfederatie Febetra is zich naar eigen zeggen bewust van de problematiek en is voorstander van hogere verkeersboetes voor gsm’en achter het stuur. De federatie voegt er wel aan toe dat ze het initiatief enkel steunt als het om een algemene verhoging gaat die voor alle chauffeurs geldt.

Febetra pleit ook voor extra sensibillisering, vooral bij de vele buitenlandse truckchauffeurs die dagelijks over onze Belgische wegen rijden. In het verleden werden al affiches verspreid, maar jammer genoeg vielen de resultaten van deze campagnes tegen.

Welke regels gelden nog enkel voor truckchauffeurs?

Het zou niet de eerste keer zijn dat er een aparte regelgeving voor vrachtwagens wordt opgesteld. Voor rijden onder invloed gelden er bijvoorbeeld strengere regels voor truckchauffeurs. Omdat zij een grotere verantwoordelijkheid dragen, is er voor truckers een strengere alcohollimiet. Voor hen worden al vanaf 0,2 promille verkeersboetes uitgeschreven. Bij andere chauffeurs is dit pas vanaf 0,5 promille.

Ook voor rij- en rusttijden gelden er specifieke regels voor truckchauffeurs die voor anderen niet van toepassing zijn. De wetgeving is geldig bij alle verplaatsingen die geheel of gedeeltelijk plaatsvinden op de openbare weg en geldt zowel voor vrachtwagens in lege, als beladen toestand. Een trucker mag enkel rust nemen in zijn vrachtwagen als die stilstaat en voorzien is van een slaapfaciliteit.

Heb je nog vragen over de geldende tarieven van verkeersboetes, of werd je betrapt terwijl je aan het gsm’en was achter het stuur? Neem gerust contact op met de experts van Boetecalculator!

Bereken jouw boete

Deze week lieten reeds 4457 personen hun boete of rijverbod berekenen door ons algoritme!