Trajectcontroles in België goed voor 18% van de snelheidsboetes

Wil je weten hoe een trajectcontrole in België werkt? Of hoe vaak een snelheidsboete het gevolg is van zo’n controle? Boetecalculator zocht het uit.

In 2017 werden net geen 1,6 miljoen bestuurders betrapt op overdreven snelheid. Dat zijn er ruim een kwart meer dan het jaar ervoor. Deze toename is hoofdzakelijk het gevolg van een fikse stijging van het aantal trajectcontroles op onze wegen. Die leveren tegenwoordig zo’n 18% van de snelheidsboetes op.

Hoe werkt een trajectcontrole?

Bij een trajectcontrole wordt er aan het begin en het eind van het traject een foto genomen van je nummerplaat met een gespecialiseerde ANPR-camera. Aan de hand van de tijd die verstrijkt tussen het nemen van de eerste en de tweede foto berekent men de gereden snelheid. Wanneer je gemiddelde snelheid de toegelaten snelheid overschrijdt, worden je gegevens doorgestuurd naar de politie en kan je een boete in de bus verwachten.

Niet overal waar een ANPR-camera staat, is een trajectcontrole in werking. De camera’s worden eveneens gebruikt om nummerplaten te herkennen en geseinde voertuigen op te sporen. Daarnaast registreren de camera’s chauffeurs die op de pechstrook rijden. Niet elke ANPR-camera wordt gebruikt voor trajectcontrole, maar bij elke trajectcontrole is wel een ANPR-camera nodig.

Kan ik een trajectcontrole omzeilen?

Sommige automobilisten denken dat ze snelheidsboetes kunnen vermijden wanneer ze gericht van rijstrook veranderen bij een trajectcontrole, maar dit klopt niet. Ook wanneer je aan het einde van het traject op een andere rijstrook rijdt, kan je snelheid worden gemeten. In het midden van een traject op de pechstrook gaan staan is ook een slecht idee. Je begaat zo een zware verkeersovertreding en wordt dan ook gedetecteerd bij het begin en op het einde van de controle.

Waarom zijn trajectcontroles zo succesvol?

Het voordeel van een trajectcontrole is dat hiermee een beeld over een langere periode wordt weergegeven, terwijl het bij een flitspaal om een momentopname gaat. Bestuurders gaan aan een flitspaal vaak op hun rem staan om daarna weer gas te geven en zo snelheidsboetes te voorkomen. Tijdens een trajectcontrole lukt dit niet en chauffeurs houden zich dan ook vaker rustig aan de opgelegde snelheid. Onderzoek toonde aan dat trajectcontroles hierdoor ook veiliger zijn dan flitspalen. Het aantal ongevallen ligt er een stuk lager dan elders, ook voor en na de bewaakte zone.

Sinds december 2017 kunnen trajectcontroles ook mobiel worden ingezet. Hierbij wordt hetzelfde principe gehanteerd als bij de klassieke trajectcontrole, maar de installatie is snel te verplaatsen en is bijgevolg een uitstekende oplossing voor controle langs wegenwerken. Ook daar verhoogt de kans op snelheidsboetes vanaf nu aanzienlijk.

Reed je te snel tijdens een trajectcontrole en wil je weten welke boete je kan verwachten? Neem contact op met de specialisten van Boetecalculator!

Bereken jouw boete

Deze week lieten reeds 5213 personen hun boete of rijverbod berekenen door ons algoritme!