Snelheidsovertredingen: in 2018 overal trajectcontrole

Tegen 2018 komen er op bijna alle Vlaamse snelwegen trajectcontroles, en dit om het aantal snelheidsovertredingen te doen dalen.

  • De Vlaamse Regering wil tegen 2018 trajectcontroles op bijna alle Vlaamse snelwegen, en dit om het aantal snelheidsovertredingen te doen dalen.
  • Daarvoor willen ze 240 nieuwe ANPR-camera’s laten plaatsen.
  • Trajectcontroles zullen de flitspaal echter nooit volledig kunnen vervangen.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) kondigde aan dat er tegen 2018 op bijna het hele Vlaamse snelwegnetwerk trajectcontroles worden geïnstalleerd. Daarvoor komen er op 240 plaatsen nieuwe camera’s. Daarmee wil de Vlaamse Regering snelheidsovertredingen tegengaan.

240 extra camera’s

Om snelheidsovertredingen tegen te gaan, wil de Vlaamse Regering op bijna alle Vlaamse snelwegen trajectcontroles installeren. Daarvoor komen er binnen de 2 jaar maar liefst 240 camera’s bij. Deze kosten ongeveer 100.000 euro per stuk. Een zinvolle investering, aldus minister Weyts, want het aantal hardrijders ligt in ons land veel te hoog. Nu is er al trajectcontrole op de E17 en de E40. Volgens de federale politie is de snelheid in die zones opvallend gedaald. Daarvoor baseren ze zich op het aantal snelheidsovertredingen op die plaatsen.

De extra trajectcontroles komen er in het kader van het globaal veiligheidsplan dat minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) eerder al heeft voorgesteld. Er zal gebruik worden gemaakt van ANPR-camera’s. Deze controleren zowel de snelheid als de veiligheid. Met andere woorden: 2 vliegen in één klap. Waar de nieuwe trajecten precies komen, is nog onduidelijk. Maar gezien de grote hoeveelheid camera’s, zal zo goed als het hele Vlaamse snelwegnetwerk vallen onder die controles. Tegen maart of april zullen de eerste locaties worden bekendgemaakt.

Nog steeds flitspalen

De komst van de extra trajectcontroles betekent echter niet dat de flitspalen zullen verdwijnen. Het effect van beide is namelijk verschillend. In de buurt van flitspalen remmen automobilisten plots af om daarna weer op te trekken. Door trajectcontrole krijg je een gelijkmatige verkeersstroom en een rustiger wegbeeld. Het systeem van trajectcontrole zal de flitspaal nooit volledig kunnen vervangen. Trajectcontrole is bijvoorbeeld onmogelijk op ringwegen met korte trajecten tussen opeenvolgende op- en afritten, of in de bochten op verkeersknooppunten.

Boetes voor snelheidsovertredingen kunnen hoog zijn. Wil je graag weten hoe hoog jouw boete zal zijn, dan kan je die laten berekenen door onze boetecalculator.

Bereken jouw boete

Deze week lieten reeds 4472 personen hun boete of rijverbod berekenen door ons algoritme!