Traag in Brussel – ja of nee?

In heel het Brussels Gewest zone 30? Binnenkort misschien wel. Wat vind jij? Ontdek de details bij Boetecalculator.
  • Waar komen zones 30 in Brussel?

  • Waarom wil ik wel trager rijden in Brussel?

  • Waarom niet?

Een snelheidsovertreding is snel gemaakt, zeker in een zone 30. Die zones wil de Brusselse regering veel meer in Brussel dan er nu zijn. Er ligt een plan op tafel om alle lokale wegen van het Brussels Gewest zone 30 te maken. Is dat nuttig? Wat zou dat als gevolg hebben? Beslis hier zelf hoe je denkt over traag rijden in onze hoofdstad.

 

Waar komen er zones 30 in Brussel?

Als staatssecretaris van Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) en mobiliteitsminister Pascal Smet hun zin krijgen, is 50 rijden in de bebouwde kom van Brussel binnenkort een snelheidsovertreding. Zij willen namelijk niet enkel een zone 30 in de zone binnen de kleine ring zoals in 2010 werd ingevoerd. Volgens hen wint iedereen bij lagere snelheden op alle lokale wegen van het Brussels Gewest. Waar niet? Het plan voorziet uitzonderingen voor grote doorgangswegen. In de rest van het gewest wordt het remmen geblazen om geen snelheidsovertreding te begaan.

 

Waarom wil ik wel trager rijden in Brussel?

Het plan is grootschalig voor een reden. Jaarlijks sterven er 30 mensen in het Brusselse verkeer, verdedigt Brussels parlementslid Bruno De Lille. Dat aantal stijgt niet meer, maar daalt ook niet. Daar wil de Brusselse regering verandering in brengen met de nieuwe wetgeving. Voorstanders halen aan dat bij 90% van aanrijdingen aan 30 kilometer per uur het slachtoffer overleeft. Bij 50 is dat maar de helft. Bijkomend zouden ook de luchtkwaliteit en verkeersdoorstroming de vruchten plukken van de nieuwe regeling.

 

Waarom niet?

Tegenstanders zoals Danny Smagghe van Touring geloven dan weer niet in het plan. Hij haalt aan dat de nieuwe regeling niet per se een gedragsverandering met zich meebrengt en dat er te weinig middelen zijn om constant te controleren en een snelheidsovertreding te bestraffen. Bovendien zou een nieuwe weginrichting tot meer files leiden, wat op zich meer uitstoot en slechtere luchtkwaliteit belooft. Onlogische snelheidslimieten zouden bovendien tot frustratie en meer verkeersagressie leiden. Smagghe pleit ervoor elke weg op zijn individuele functie te beoordelen.
 

Wat vind jij van de grootschalige zone 30? Ben je akkoord met een lagere snelheid in het hele gewest of stem je toch tegen? Beging je al een snelheidsovertreding in de binnenring van Brussel? Bereken dan je boete met onze boetecalculator of vraag raad aan onze specialisten

Bereken jouw boete

Deze week lieten reeds 3972 personen hun boete of rijverbod berekenen door ons algoritme!