Dode hoek slaat opnieuw toe

De technologie voor veilige kruispunten bestaat al 25 jaar. Waarom wordt deze niet toegepast. Kiest België resoluut voor doorstroming en capaciteit in plaats van verkeersveiligheid?
  • Technologie voor veilige kruispunten bestaat al 25 jaar.
  • In Nederland en Londen werd het systeem waarbij alle fietsers tegelijk groen krijgen al geïnstalleerd.
  • In België wordt er op verschillende plaatsen geëxperimenteerd en daarbij wordt ook rekening gehouden met doorstroming en capaciteit.

De dode hoek veroorzaakt op onze wegen nog steeds verkeersongevallen met dodelijke afloop. Zo verongelukte vorige vrijdag nog een jongentje van 5. Wraakroepend, zegt professor emeritus en verkeersexpert van de UHasselt, Willy Miermans. "Al 25 jaar bestaat de technologie om kruispunten zo in te richten dat dodehoekongelukken vermeden kunnen worden”. Waarom doen we dit dan niet?

 

Een van de opties is ervoor zorgen dat wagens nooit rechts kunnen afslaan waar fietsers en voetgangers rechtdoor mogen. Een andere optie is om ‘groene vakken’ te installeren. Dan hebben voetgangers en alle fietsers tegelijk groen in alle vier de rijrichtingen gedurende 10 à 15 seconden, terwijl het overige verkeer rood heeft. Zo'n systeem is onder meer in Nederland courant en wordt zelfs op het drukke kruispunt van Oxford Circus in Londen succesvol toegepast.

 

In België wordt daarmee sinds 2015 op 13 locaties geëxperimenteerd. Zo werd er al vastgesteld dat niet ieder kruispunt zich hiertoe leent. Bij een testcase in West-Vlaanderen bleken er bijvoorbeeld gigantische files te ontstaan. Dat kan ook de bedoeling niet zijn en daarom wordt ieder geval apart geanalyseerd. Voor minister van mobiliteit Ben Weyts is het prioritair om de verkeersveiligheid te kunnen garanderen. Is dit niet de beste optie voor de doorstroming van het verkeer, dan wordt er nagegaan op welke andere manieren de verkeersveiligheid wel kan gegarandeerd worden.

 

Miermans ergert zich al jaren aan die keuze voor doorstroming en capaciteit in plaats van veiligheid. Toch is het wel degelijk zo dat verkeersveilige kruispunten hun prijs hebben. "Als je het echt goed wilt doen, dan verbied je vrachtwagens ook op bepaalde tijdstippen in zones te komen met druk fietsverkeer. In Kortrijk is werfverkeer vlak bij scholen zo al verboden op het spitsuur. Dat heeft uiteraard economische gevolgen.”, aldus Dirk Lauwers, mobiliteitsexpert van de UAntwerpen. Het is duidelijk een kwestie van prioriteiten stellen.

 

Verkeersveiligheid en verkeersboetes gaan hand in hand. Zelf een verkeersovertreding begaan? Bereken je boete met onze handige  boetcalculator

Bereken jouw boete

Deze week lieten reeds 3772 personen hun boete of rijverbod berekenen door ons algoritme!