Meer flitsboetes door betere infrastructuur in zone 30

In de gevoelige zones waar de maximumsnelheid beperkt is tot 30 kilometer per uur, is de laatste jaren het aantal snelheidsovertredingen sterk toegenomen.
  • Steden maken meer werk van de infrastructuur rond zones 30.

  • Hierdoor zijn er meer controles mogelijk met meer vastgestelde snelheidsovertredingen tot gevolg.

  • We kunnen spreken van een toename met meer dan de helft in twee jaar tijd.

 

De laatste jaren neemt het aantal verkeersovertredingen in de zones waar maximaal dertig kilometer per uur mag worden gereden, sterk toe. Als deze stijging uit de eerste helft van vorig jaar zich voortzet, zullen we kunnen spreken van een toename met meer dan de helft in twee jaar tijd. Steden maken immers meer werk van de infrastructuur rond zones 30 met meer controles én meer vastgestelde snelheidsovertredingen tot gevolg.

 

Dit wil dus niet zeggen dat we de snelheidsbeperking rond scholen massaal aan onze laars lappen. De laatste tijd worden er gewoon meer snelheidscontroles gehouden in die specifieke zones, zo bevestigt ook verkeersexpert bij de VCLP Rudi Wagelmans. “Er wordt op die plaatsen veel meer gecontroleerd dan vroeger, omdat de infrastructuur er is verbeterd”, zegt Wagelmans. “Vroeger had de politie enig voorbehoud tegenover controles in zones 30, want ze hebben pas zin als bestuurders aanvoelen waarom er maximaal dertig per uur moet worden gereden. Dan is een maximumsnelheid meer afdwingbaar.”

 

De verbeteringen aan de infrastructuur waar Wagelmans het over heeft, zitten bijvoorbeeld in de verkeersborden die oplichten bij het begin en het einde van schoolomgevingen. Een ander voorbeeld is de plaatsing van een bord dat aangeeft dat er een school in de buurt is. Ook is er meer aandacht voor combinaties van maatregelen die de maximumsnelheid afdwingen. De wegbeheerders hebben duidelijk een inhaalbeweging gemaakt waardoor efficiënte snelheidscontroles veel vaker mogelijk zijn. De politie wil hiermee het verkeer in deze gevoelige zones veel veiliger maken.

 

Het doel van de opgedreven controles in zone 30 is dus zeker niet het maken van meer pv’s voor snelheidsovertredingen, al is dit wel een direct gevolg van de inspanningen die de politie levert om de veiligheid van onze schoolgaande kinderen te verbeteren.

 

Ook te snel gereden in een zone 30 en benieuwd welke boete je mag verwachten? Bereken je boete met onze boetecalculator.

Bereken jouw boete

Deze week lieten reeds 2172 personen hun boete of rijverbod berekenen door ons algoritme!