Minder snelheidsovertredingen door aanpassen limieten

Automobilisten zijn voorstander van variabele snelheden op de autosnelwegen. Dit moet leiden tot minder snelheidsovertredingen en meer verkeersveiligheid.
  • De meerderheid van de automobilisten is voorstander van een snelheidsverlaging op de snelwegen bij regenweer en/of nat wegdek.

  • Ze zijn voor variabele snelheden, maar een hogere maximumsnelheid ’s nachts is geen noodzaak.

  • Het nieuwe snelheidsbeleid moet leiden tot minder snelheidsovertredingen en meer verkeersveiligheid.

Uit een bevraging van mobiliteitsorganisatie VAB bij 1.000 Nederlandstalige en 1.000 Franstalige Belgische automobilisten blijkt dat meer dan 8 op de 10 bestuurders voorstander zijn van een snelheidsverlaging op de snelwegen bij regenweer en/of nat wegdek. Bij de 50-plussers willen zelfs 9 op de 10 ondervraagden een lagere maximumsnelheid op de autosnelwegen bij regenweer. De voorgestelde aanpassing van het snelheidsbeleid moet leiden tot minder snelheidsovertredingen en meer verkeersveiligheid.

Veiliger dankzij variabele snelheden

De ondervraagde automobilisten willen ook graag variabele snelheden op onze autosnelwegen, met 77 procent die voorstander is. De grootste voorstanders zijn bestuurders met de meeste rijervaring: automobilisten die ruim 15.000 kilometer per jaar rijden (81 procent) en de 50-plussers (83 procent). Volgens de mobiliteitsorganisatie is vooral belangrijk dat wie het verkeer nu als erg onveilig ervaart, zich veel veiliger zou voelen wanneer er variabele snelheden zouden gelden in plaats van de normale limiet van 120 km/h. Ze denken dat bestuurders veiliger gaan rijden en minder snelheidsovertredingen zullen begaan. Daarbij blijkt wel dat de ondervraagden van mening zijn dat de huidige variabele snelheidsborden niet goed werken. En daar knelt het schoentje. Zo meent slechts 30 procent dat de aangegeven snelheid meestal correct is en vindt 17 procent dat die meestal te laag is.

Hogere maximumsnelheid ’s nacht?

Maar bij de ondervraagde bestuurders blijkt dan weer dat een hogere maximumsnelheid ‘s nachts geen noodzaak is. Slechts de helft van hen is voorstander. Hiervoor blijkt het draagvlak wel groter te zijn bij de Nederlandstalige (57 procent) dan bij de Franstalige automobilisten (40 procent). De grootste voorstanders van een snelheidsverhoging ‘s nachts zijn dertigers (62 procent), bestuurders die in de afgelopen 3 jaar snelheidsovertredingen begingen (62 procent), mannen (69 procent) en bestuurders die ruim 15.000 km per jaar rijden (68 procent).

Boetes voor snelheidsovertredingen kunnen hoog zijn. Wil je graag weten hoe hoog jouw boete zal zijn, dan kan je die laten berekenen door onze boetecalculator.

Bereken jouw boete

Deze week lieten reeds 6110 personen hun boete of rijverbod berekenen door ons algoritme!