Meer snelheidsovertredingen in zone 30

De afgelopen 5 jaar begingen de Belgen steeds meer snelheidsovertredingen. Maar wat is nu juist de boete in zone 30?

  • De voorbije 5 jaar gebeurden er steeds meer snelheidsovertredingen.

  • Vooral de cijfers in de zone 30 zijn verontrustend.

  • Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) wil de pakkans verhogen, zeker in de buurt van scholen.

Belgen begingen de afgelopen 5 jaar steeds meer snelheidsovertredingen. Zo waren er vorig jaar in totaal 3.225.024 hardrijders, tegenover 3.011.205 in 2012. Uit cijfers die CD&V-Kamerlid Franky Demon opvroeg aan minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) blijkt dat er enkel in de provincies Antwerpen, West-Vlaanderen en Luxemburg een dalende trend merkbaar is. Het is echter niet duidelijk of het toenemende aantal snelheidsovertredingen wordt veroorzaakt doordat er meer controles zijn of doordat er effectief meer hardrijder zijn. Vooral in de zone 30 zijn de cijfers verontrustend.

Groot probleem in zone 30

Het is opvallend dat overal zo’n 12 km/h te snel wordt gereden. In de bebouwde kom is de gemiddelde snelheid van een geflitste automobilist bijna 62 km/h, op de autosnelweg 132 km/h. In de zone 30 wordt dan weer gemiddeld 42 km/h. En vooral dat cijfer is verontrustend, want men bevindt zich hier in de buurt van scholen, woonwijken, jeugdlokalen en rusthuizen. Verhoudingsgewijs zijn dit zwaardere snelheidsovertredingen.

Pakkans verhogen

Franky Demon pleit dan ook op meer gerichte snelheidscontroles en sensibilisering. Zo is een zone 30 zonder drempels, zoals een paaltje of een wegversmalling, een verloren zone 30. Bovendien moet de politie nog meer inzetten op mobiele snelheidscontroles. Het hele jaar door moet de pakkans even groot zijn, enkel dan zullen automobilisten zich aan de snelheidslimieten houden. Het is vooral belangrijk dat mensen het gevoel hebben dat ze voortdurend worden gecontroleerd.

Ook woordvoerder van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) Stef Willems is voorstander van het verhogen van de pakkans, zeker in de omgeving van scholen, waar zich veel zwakke weggebruikers bevinden. Maar tegelijk voegt hij eraan toe dat er al veel initiatieven worden genomen om de zone 30 veiliger te maken. Zo is de Limburgse stad Peer bijvoorbeeld van plan om een trajectcontrole te plaatsen in het centrum over een afstand van ongeveer 700 meter.

Boetes voor snelheidsovertredingen kunnen hoog zijn. Wil je graag weten hoe hoog jouw boete zal zijn, dan kan je die laten berekenen door onze boetecalculator.

Bereken jouw boete

Deze week lieten reeds 5066 personen hun boete of rijverbod berekenen door ons algoritme!